Selamat datang ke blog batch Evolution95 (Batch SMSJ 2008-2012), laman web umum bagi batch Evolution95.

Thursday 18 April 2013

PESANAN DARIPADA KAUNSELOR UNTUK TEMUDUGA

Admin copypaste daripada Facebook Group Evolution95. Mungkin ayat-ayatnya tidak menggunakan bahasa baku. Faham-fahamkan sendiri sahajalah ya? 

 “Aku baru balik dari SMSJ bersama Saifullah Alias dan sekarang aku berada di cc kluang sedang tunggu bas. Tadi kitorang berbual dengan C. Siti Zanaria dan dia ada bagi tips dan nasihat untuk kitorang dan sesape yg akan pergi interviu mara nanti.

Antara point yang aq dapat jot down ialah: 
1. Pakaian:bagi lelaki paling sesuai pakai baju kemeja warna putih atau krim putih untuk nampak neutral.Elakkan pakai baju yang melambangkan warna pilitik seperti biru dan hijau (aku baru kena tegur tadi).Seluar slack dan tali pinggang yang biasa.Bagi perempuan kalau boleh elakkan bawa handbag masa pergi interviu. 
2.Etika duduk:jangan silangkan kaki,jangan sandar,jangan duduk seperti terpaksa.Jangan
duduk sampai dia suruh duduk. 
3.Soalan:beri perhatian terhadap soalan diberi.Apabila jawab,jangan panjang lebar,cukup sekadar lepas point yang dia nak dalam soalan.Pastikan jawapan diberi bertepatan dengan soalan.Seboleh-bolehnya elakkan taktik 'menggoreng' soalan yang diberikan jika tak tahu.Kalau memang tak tahu jawapan,cakap maaf,saya tak tahu untuk menunjukkan yang kita ada integriti. 
4.Percakapan:jangan cakap macam menjerit,cukup sekadar penemuduga dapat dengar dengan jelas.kalau nak cakap,tengok dulu interviewer tu cakap bm ke bi.jangan interviuwer ckp bm kw ckp bi,confirm x pass. 
5.Personaliti:sentiasa murah dengan senyuman.jangan bajet berlagak dan overconfident.be humble.kemas,tak nak nampak selekeh gitu. 
6.Pengenalan diri:tidak perlu cerita tentang pencapaian kita kat sk sbb dh ada dlm resume yg kita buat.x perlu beria.cukup sekadar berkaitan diri seperti nama,umur,tempat tinggal,adik beradik dan kronologi pendidikan. 
7.sebelum nak interview,baca doa penerang hati,surah al-Insyirah dan selawat.buat solat hajat sebelum nak pergi,doa supaya lembutkan hati penemuduga. 
8.resume biar maklumatnya tepat dan tak boleh dipertikaikan penemuduga.kalu boleh buat dwibahasa.jangan menipu atau merepek dalam resume. 
9.cikgu cakap hati-hati dengan soalan 'killer' yang biasanya akan diajukan di penghujung temuduga.mungkin menyentuh isu semasa,general knowledge,tunjukkan bakat etc.anything can happen in the last question. 

aq rasa tu je yg aq smpt jot down dr ckp cikgu.nk lagi tanya tomok.sori klw ada typing error sbb aq tgh rushing nk balik bp ni,takut t'tinggal bas. all the best for me and those who'll be interviewed tomorrow.kbye. sekadar menyampaikan amanah.assalamualaikum.”

No comments:

Post a Comment